K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

10 Bästa Filmerna 2013

Publicerad 2014-01-11 19:45:00 i 5 - 10, Blogg, Filmnytt,

Här kommer det bästa filmerna enligt mig under året 2013
det här är ju klart bara utav de jag sett och vad jag tycker.
 
Kommentera gärna vad ni själva tycker och tänker, ni kanske själva har en lista ni vill att jag ska se? Det är bara att skriva, kom ihåg att det är helt anonymt om ni vill, så kör på, vill gärna läsa om era åsikter :D
 
Något ni måste veta innan ni kastar er in i listan!
Jag är en tönt och töntar älskar superhjältar. Speciellt jag, så bli inte helt förbluffade över att de flesta superhjältefilmerna som kommit ut i år kommer vara med på listan, eller att jag generellt ger superhjältefilmer höga betyg. När man gillar något tillräckligt mycket spelar det ingen roll om det finns lite fel i filmen osv. Jag kan se felen, jag kan påpeka dem själv, men ibland får man helt enkelt släppa ner garden lite.
Med det sagt, här är min lista!
 
 
10. Fast & Furious 6
 Att serien Fast and Furious lyckats komma tillbaka och ligga så hårt på toppen med sin sjätte film, är enligt mig, helt unikt. Jag minns knappt 3:an och 4:an, men vem kan glömma 5:an? Och sen den här! Helt grymma, roliga och karaktärer man helt enkelt inte kan tycka illa om. Vin Diesel är en av mina favoritskådespelare, så det kan ju ha lite med det att göra också, sen får man inte glömma, RIP Paul Walker. Men det är inte därför den är med i den här listan, utan för att det är en grymt bra film!
 
 
9. Olympus Has Fallen
 Hade med White House Down i min andra lista, det här är nästan samma koncept som den filmen, fast totalt 1000 gånger mer bad ass! Skådespelarna är så jävla grymma och handlingen mycket mer välskriven. En av mina absoluta favoritfilmer sedan jag var liten är Die Hard, den här filmen gav mig en riktig Die Hard vibb, på ett bra sätt. Det finns många filmer som försökt vara nästa Die Hard, den här filmen, riktigt nära! Grym action med mycket känsla, den förtjänar verkligen en plats på toppen även fast den var riktigt underreklamerad.
 
 
8. Elysium
 En av årets mest unika Sci-Fi filmer! Skapad av samma person som gjorde District 9, som även den är en toppfilm och en unik Sci-Fi. Med en verkligare inblick på framtiden och en awesome huvudkaraktär, samt en riktigt awesome bad guy fastnade filmen snabbt i mitt hjärta. Effekterna i filmen var nog det mest imponerande, det var lite som när man såg Avatar för första gången och bara tappade hakan. Snygga effekter, grymt skrivet och minnesvärda karaktärer sätter Elysium på nummer 8.
 
 
7. Thor: The Dark World
 Skrev ju att jag var en sucker för superhjätefilmer. Här kommer en av årets roligaste, samt mest hjärtekrossande. Det är ju ingen hemlighet att dom här Marvel filmerna regerar i filmvärlden just nu och att Thor är en av dom mest omtyckta. Men kanske är det tack vare hans bror Loki, som i den här filmen helt och hållet fick mig att både le och bli ledsen på samma gång. Sån bra humor, som enligt många förstörde filmen, men enligt mig gjorde den så mycket bättre. Att den här inte är längre upp på listan, ja, det beror väl på att det kommit ut rätt många grymma filmer i år.
 
 
6. World War Z
 Zombiefilmen vi helt enkelt inte kan glömma! Inte direkt läskig, men jävligt spännande och mycket djupare än de flesta skräck eller zombie filmer jag sätt. Den fick en att tänka och undra lika mycket som huvudkaraktären, som för den delen också var riktigt cool. Gilla Brad Pitt som fan i den här filmen, just för att han var så smart. Det finns en scen i filmen när han ställer sig och börjar räkna, det var nog en av mina favoritscener, för den visade hur smart huvudkaraktären var och jag gillar översmarta huvudkaraktärer. Sista scenen var riktigt spännande, när dom måste smyga runt och det var nog den scenen som drog den här filmen rakt upp till toppen. En film jag mer än gärna ser ett par gånger till!
 
5. Man of Steel
 Årets mest hatade film.. Men inte enligt mig. Ärligt talat hatar jag bara det hatet den här filmen fick. Jag älskade alla trailers till filmen och jag älskade filmen, som enligt mig var en av de bästa superhjältefilmerna hittills. Spännande, hjärtfylld och tjock med action. Några av minna vänner klagade på att det var så mycket action i den här filmen att det bara kändes tjattigt, men enligt mig var det nästan för lite. Sen klagade nästan alla som läst eller vet lite om Superman på just slutet av filmen, där han gör något dom påstår att han aldrig skulle göra, till er måste jag säga "ni har fel!". Superman har dödat förut, så sluta klaga så mycket. Själva poängen med att han gjorde det till att börja med var att det skulle bli en känslosam scen och enligt mig var den grym, för man ser verkligen smärtan i honom när han gör det, man lider med honom och det var en av dem bästa scenerna i filmen! Jag längtar tills uppföljaren!
 
4. Iron Man 3
 Detta var också en av årets mest hatade filmer! Men än en gång, enligt mig, var den här filmen allt annat än hatad. Jag gick från biosalongen med ett stort leende, för filmen var jävligt rolig. Många klagade även på att han var Iron man sån liten stund i filmen, men det var nästan det som gjorde den så cool enligt mig, att man fick se en så mycket djupare sida av Tony Stark. Det är något jag helt enkelt gillar med att se en huvudkaraktär bli krossad och sedan behöva kämpa sig tillbaka. Sen det mest hatade med den var väl plot twisten, som jag bara måste säga, var det roligste jag sätt i en film 2013, jag garvade läppen av mig åt Ben Kingsley när han spelade Trevor och ärligt talat hade jag viljat sett mer av Trevor! Förstår att fans blir besvikna, men kom igen, försök inte vara så negativa hela tiden. Iron man 3 var grymt bra!
 
3. Gravity
 En unik upplevelse. Filmen hade nog inte hamnat så högt på min lista om det inte var för att jag såg den i en stor biosalong med bioljud och bioduk, det gjorde hela upplevelsen av filmen såååååå mycket bättre. Hur man hör alltid genom Sandra Bullocks öron och hur det för en gångs skull är helt tyst i rymden, så som det realistiskt är, men aldrig brukar vara i film. Storyn kunde varit bättre, men den höll enligt mig måttet och faktiskt fick oss att vilja att huvudkaraktären skulle överleva. Det var inte bara en bra film, det var en upplevelse!
 
2. The Hobbit: Desolation of Smaug
 Oj, oj, oj! En sån spektakulär film. 1:an var i sig en riktigt välgjord film, men detta, får verkligen Sagan om Ringen filmerna att känna sig stolta! Jag älskade hur karaktärerna hade utvecklats och hur dom mer fokuserade in sig på andra delar av brödraskapet, de dvärgarna man inte hade sett lika mycket av förut. Sen var Bilbo rolig och helt fantastiskt skådespelad av Martin Freeman. Smaug, ja, vad ska jag skriva om Smaug.. Jag vill inte ens skriva om Smaug, jag vill att ni går och ser honom med era egna ögon, för en coolare drake har jag aldrig sett i en film. Sen måste jag påpeka slutet av filmen som var mer av en cliffhanger än den förra filmens slut. Jag bara älskade hur filmen slutade, det var första gången jag såg ett så perfekt cliffhangeravslut på en film, så välplanerat med så välsagda slutrepliker. Nu måste man bara se den tredjefilmen, helt utan tvekan!
 
1. Star Trek Into Darkness
 Kanske kommer som en chock för vissa att den här filmen är min favorit under året 2013! Men det fanns ingen annan film jag längtat så mycket efter sedan jag såg den första Star Trek som denna, att det tog några år för dom att göra den andra är helt förlåtet. Det fanns inte heller någon annan film jag bara ville vända in i biografen och se om, om, om och om igen som denna. Den grymmaste delen var Benedict Cumberbatch och hans tolkning av en fiende vi alla visste vem det var! Se Star Trek från 2009 och se sedan den här, njut och låt dig bara falla in i en underbar upplevelse, en upplevelse som faktiskt fick mig att fälla en tår rakt i 3D-glassögona! Plus att den var jävligt rolig också, en film som lyckas vara rolig, actionfylld och känslosam, får en speciell plats bland mina toppfilmer!
 
 
Andra filmer som nästan hamnade på listan:

Det här var filmer som nästan hamnade på listan, men som inte riktigt fick plats. Värda att nämna ändå, så dom får väl en egen plats!

11. Gangster Squad

 

 

12. Now You See Me

 

 

 

13. Bad Grandpa

 

 

 


Det var min lista på 2013s bästa filmer, enligt mig.

Kommentera och gör gärna en egen lista, skulle vara kul och läsa!

 

/ K-Fog

Kommentarer

Postat av: Lirre

Publicerad 2014-01-11 19:57:19

Tack för filmtipsen (:

Svar: You are welcome!
K-Fog

Postat av: Robin

Publicerad 2014-01-11 22:09:35

Fan vad skönt att fler börjat skriva om film =) Sure! Alltså, samtliga utav de filmerna som du listat gillar jag.

Men mina favoriter är utan tvekan

Thor: The Dark World
World War Z
The Hobbit: Desolation of Smaug
Bad Grandpa
Star Trek Into Darkness
Och Dumma mej 2 (ja, Metal/gym biffar gillar den typen utav filmer också)

Ha det bäst bro!

Svar: Härligt att du gillade listan!Jag har haft bloggen ett tag nu, men varit dålig på att uppdatera periodvis, nu ska jag försöka bli bättre på det :)
K-Fog

Postat av: Robin

Publicerad 2014-01-13 12:31:27

Det gör jag absolut ;) Åh fan? Där ser man =) Men då får du väl lycka till med bloggandet framöver då ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela