K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: The Lucky One.

Publicerad 2012-10-30 15:58:00 i 5 - 10, Drama, Filmnytt, Recensioner, Romantik,

Tänkte fortsätta mina recensioner med några av de filmer jag sett under året 2012, och detta börjar jag med The Lucky One!
 
Om filmen:
Filmen är regisserad av Scott Hicks, en regissör som inte är känd för så stora filmer men dock bäst känd för Shine och The boys are back. Han är alltså ingen storfilms regissör och har aldrig riktigt slagit igenom. Filmen utspelas både i Iraq och i den vackra delstaten Louisiana i USA, med en fin inspelningsplats som har stor inverkan i filmen. Huvudrolls innehavaren är Zac Efron, känd bland alla småungar för sina barnprogram på Disney channel bland annat, de flesta vet vem Zac Efron är, några älskar honom, andra hatar honom men jag får dock säga att killen är en bra skådis och då spelar det andra ingen roll för mig. Han spelar mot skådespelerskan Taylor Schilling, en relativt ny skådespelerska i Hollywood klass som mer eller mindre slagit igenom med denna film. Annat än dem två är det bara Blythe Danner och Riley Thomas Stewart som är värda att nämna. Filmen är baserad på en novell från 2008 med samma namn. Filmen har i genomsnitt fått dåligt betyg och kritik, vilket jag inte riktigt till 100 kan förstå. Den har 3 stjärnor på IMDB och 4.3 på Rotten Tomatoes. Dock har filmen vunnit mer än 1 pris på Teen Choice Awards (konstigt nog med såna betyg?)..
 
Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Filmen handlar om soldaten Logan Thibault som är i Iraq och krigar för USA. Efter att han hittat ett kort på en tjej och tackvare det undkommit att dö i en missilexplosion så börjar han sökandet efter att hitta ägaren till kortet. När han inte hittar ägaren har han istället kortet i hjälmen för lycka. När han kommer hem från Iraq plågas han av minnen, av kamrater som dött och har det svårt att finna sig i en vanlig tillvaro. Han börjar då sökandet efter flickan på kortet. När han finner henne, finner han även ett intresse i henne och stannar för att jobba på hennes hundgård och hjälpa henne och hennes familj..

Mina tankar:
Kort och gott vad en romatisk film skall vara, det skall handla om en två stycken som finner ett intresse i varandra för att tillslut finna kärleken, och detta är vad denna film handlar om. Det enda som skiljer denna från en normal romatisk historia är att den försöker tala om för oss om ett slags djup i kärlek, och ge kärleken i filmen en känsla av öde. Att de två i filmen är menade för varandra och att han hittade hennes kort med mening. Det är i alla fall en infallspunkt som funkar för mig när jag ser denna film. Många anser den lite trög och lite som en tjejfilm, men komigen jag är ingen tjej och jag tyckte om filmen! Jag tror inte riktigt det finns tjej och killfilmer, det finns tjejer som älskar action, det finns killar som älskar romantik, jag kan se allt så att det är en tjejfilm är bara bullshit. Jag kan dock se varför många skulle anse att de inte tycker om filmen. Det finns många som hatar Zac Efron till att börja med, men döm inte alltid skådespelaren för tidigare erfarenheter, killen har tillsynes växt till sig och han är faktiskt en bra skådespelare och passar för rollen. Tycker även hans motpartner Taylor Schilling gjorde ett riktigt bra jobb för att inte vara en så erfaren skådespelerska. Men filmen är inte för alla, är man någon som gillar action, se en action film för det här är rakt igenom och hundra procent en kärleksfilm!
 
(SPOILER VARNING)
Mina minus med filmen är i stort sätt slutet.. Ville verkligen inte att det skulle hända även fast man förstodd att dom hela tiden försökte handskas med den här pappan och man fick känslan av att "den här killen kommer det hända något med", antingen att han får stryk, gör något dumt och åker in eller liknande.. Men att dom dödade honom kändes som ett dåligt drag för den här filmen och speciellt på sättet de dödade honom. Kändes som filmen inte riktigt behövde ha dödat pappan, jag hade nöjt mig med att han bara fick stryk eller åkte in. Sedan visste man hela tiden att allt skulle byggas upp emot att han hade gömt kortet på henne och att detta skulle leda till filmens mörka stund, för alla vet att en film har en mörk stund för att sedan finna lösningen och det lyckliga slutet. För mig kändes det inte riktigt som att ett kort med en bra anledning, som han också hade förvarnat att han ville prata om, hela anledningen varför han var där och det logiska svaret på alla deras frågor, jag kunde liksom inte se det som anledningen varför hon skulle bli arg på honom eller besviken. Det kändes inte som en genomtänkt slutsats, det kändes inte som en anledning för honom att packa sina saker för att dra, utan mer som något som kunde ha lösts väldigt enkelt i verkligheten.. Men men, nu var filmen som den var och det dög för mig! =)
 
Slutsatts och poäng:
Filmen var kort och gott en bra romantisk film som har fått alldeles för dåligt betyg än den förtjänar, vilket är väldigt synd. Den är snyggt filmad, bra skådespelat men känns ibland inte så övertygande, men detta är bara ett litet minus i mina ögon. Den har en djupare mening och bra början som drar in tittaren, man blir intresserad i huvudpersonen och man ser den till slutet och är åtminstone nöjd, för det är liksom "en bra film", inget "wow" eller "huu" utan den är helt enkelt, kort och gott "en bra film" som är värd och ses, kanske inte behöver ses men man kan lugnt se den åtminstone en gång utan att känna att man slösat bort sin tid.
 
Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!
 
Filmen får 6 Fåglar av 10.
(Den får en vanlig och neutral fågel för filmen i sig är rätt neutral)
 
 
/ K-Fog
 
 
 
 
 
På bilden: Logan Thibault - Zac Efron och Beth Clayton - Taylor Schilling från The Lucky One.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela