K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: The Adjustment Bureau.

Publicerad 2012-10-29 07:30:00 i 5 - 10, Action, Drama, Filmnytt, Recensioner, Romantik, Övernaturligt,

Och nästa film på listan är The Adjustment Bureau.
 
Om filmen:
Filmen är regisserad av George Nolfi, som är bakom filmer som Timeline, Bourne Ultimatum och Ocean's Twelve. Tre stycken filmer som fått bra kritik och som jag själv tycker mycket om. Filmen utspelar sig i USA, där den även är filmad och Matt Damon spelar David Norris som är en kongressman som kämpar sig mot toppen i karriärsstegen. Matt Damon vet redan de flesta vem han är, en känd skådespelare som redan jobbat med regissören under Bourne Ultimatum, en av de filmer Matt Damon är mest känd ifrån. Matt Damon spelar mot Emily Blunt, Anthony Mackie, John Slattery, Micheal Kelly och Terence Stamp, alla mycket framgångsrika skådespelare. Så en film full med kända toppskådisar och en regissör som vet vad han håller på med, löst baserad på en bok (Adjustment Team), kan detta sluta dåligt? Filmen har i alla fall fått 3½ stjärna på IMDB och 6.6 på Rotten Tomatoes.. Bara en halv stjärna och 1 poäng ifrån Valhalla Rising (WTF?).
 
Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Filmen handlar om David Norris, en kille som vill bli senator. Men hans bakgrund som busig och bråkig ungdom, där han är känd för att varit en för att ställa till det en hel del sätter käppar i hjulet för honom, ibland är det till hjälp men i många fall inte. Han träffar Elise, en flicka han inte känner men blir direkt väldigt fäst vid henne, mötet mellan dem två får honom att hålla ett av sina bästa tal. Det går sedan ett tag och David har inget annat än Elises förnamn och har inte kunnat få tag på henne, han träffar henne dock igen och får hennes nummer.. Något som inte var planerat av The Adjustment Bureau och därefter sätter allt igång för Davids kamp om att få vara med den han älskar..
 
Mina tankar:
Ni vet redan att detta är min favoritfilm, ni vet dock inte varför jag anser att den är min favoritfilm, så låt mig förklara vad jag tycker är så underbart med The Adjustment Bureau.. Saken är att jag egentligen inte vet riktigt vad som är så bra med filmen, jag har väl sett den typ 12 gånger och grejen är att den blir inte sämre. Den är på något sätt perfekt, i alla fall för mig! Det finns många som inte tycker om den som nämner minus som till exempel: Det skjuts aldrig med någon pistol i hela filmen och det verkar egentligen vara det som folk stört sig mest på, att det är en tjejfilm då det är mycket kärlek och drama.. Vilket jag personligen hatar när folk säger, då jag inte tror att det finns tjej och killfilmer. Jag tycker skådespelet är bra, takten i filmen med upplägg och manus, idén och budskapet den försöker förmedla om att det finns någon för alla, det finns "The one" och att man ska kämpa för att vara med den man älskar. Den har en sån där "Fight back" känsla när man följer en kille som möter något han egentligen inte har någon chans emot, jag älskar sådant och dom har fått det så snyggt! Det finns många scener som får en att känna sig involverad och man blir känslomässig när det inte går bra för karaktärerna, hela tiden sitter man och är med på ett känslomässigt stadie, redan från början då man får ett intresse för David Norris som person och detta är mycket snyggt gjort av regisören och skådespelaren som gör ett fantastiskt jobb att i alla fall få mig att nästan gråta!
 
(SPOILER VARNING)
Sådant som jag ändå måste påpeka i filmen är att om det inte hade varit för Harry i den här filmen så hade David Norris aldrig lyckats med sin kamp och hela filmen känns som att det hade kunna "undvikits", då Harry även är The Chairman eller i alla fall blir styrd av honom, så kunde han gjort det han gjorde i slutet redan i början. Och att det i grund och botten är The Chairman som har gjort bort sig när han gjorde om planerna för David och Elise så kan filmen kännas långsökt. Men nu när allt hände som det hände med hela grejen att agenterna kan vara änglar, att The Chairman kan vara gud, även fast allt det och att agenternas största svaghet är vatten.. Så älskar jag filmen och om du är en av dom som tycker alla dessa minus gör filmen dålig så se filmen igen och försök bortse alla dessa saker, se det som att "nu är det bara såhär sakerna händer" precis som i riktiga livet och då kommer du att se att filmen faktiskt är jävligt bra! :)
 
Slutsatts och poäng:
Som min personliga favoritfilm vill jag ge den 10 poäng, egentligen vill jag ge den mindre poäng som filmkritiker, men då jag kan se den om och om igen utan att den blir sämre så måste jag säga att den är perfekt för mig, på något konstigt sätt har den blivit vad jag kallar min favorit av alla de 100 tals filmer jag måste hunnit se under min livstid. Så om du inte har sett The Adjustment Bureau, give it a try och gillar du inte den tell me why!
 
Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!
 
Filmen får 10 Fåglar av 10
(Och 10 för detta är för den i mitt anseende är min favorit, och favorit = bäst)
/ K-Fog
 
 
 
 
På bilden: David Norris och Elise från The Adjustment Bureau.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-29 14:06:20

Duktig :)

Svar: Tack! Följ gärna och se mig bli duktigare :D
K-Fog

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela