K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: The Amazing Spider-man.

Publicerad 2012-11-14 15:00:00 i 5 - 10, Action, Filmnytt, Komedi, Recensioner, Romantik, Sci-Fi, Övernaturligt,

Vi byter ut Toby Maguire mot Andrew Garfield så har vi The Amazing Spider-man!

Om filmen:
Filmen är regisserad av Marc Webb, som även har regisserat massvis med musikvideos för kända musiker och filmen (500) Days of Summer. En regissör som inte gjort så mycket film innan tar sig an den stora rollen att göra en Reboot på Sam Raimis Spider-man filmer, en stor tyngd att bära.. Skådespelaren som återskapar Peter Parker till lite mer 2000-tals version av honom är Andrew Garfield, han är känd från Boy A, Never Let Me Go och The Social Network. Gwen spelad av Emma Stone, från The Help, Crazy, Stupid, Love, Easy A och Zombieland. Skurken i filmen är Rhys Ifans, från Notting Hill, Enduring Love och Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1. Filmen har även Denis Leary, Martin Sheen, Sally Field, Irrfan Khan och Chris Zylka. Den har stjärnor på IMDB och 6.7 på Rotten Tomatoes.

Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Den börjar lite mer annorlunda än de andra Spider-man versionerna. Man får se Peter Parker som ett litet barn och man får även se hans föräldrar, något man inte får i de andra versionerna. Han växer sedan upp med sin faster och farbror efter att föräldrarna försvunnit. Man får följa Peter när han går i skolan, han är inte lika töntig som vanligt utan bara utanför och inte populär. Han blir sedan biten av ett gäng genmodifierade spindlar och får kraften av Spider-Man. När även professorn Curt Connors får kraften hos The Lizard är kampen mellan gott och ont igång, samtidigt som Peter Parker försöker få tjejen Gwen Stacy vilket gör hela hans liv väldigt jobbigt..

Mina tankar:

Jag har växt upp och är ett enormt fan av Spider-Man. Det var min hjälte som liten så det känns riktigt bra att dom har börjat med en seriös version av Spider-Man. Som liten gillade man väl filmerna med Toby Maguire, men dom är verkligen mer barnfilmer än för äldre. Med den här rebooten så har dom möjligheten att göra dom hur bra som hellst. Spider-man är en av de populäraste superhjältarna och jag tycker dom har lyckats bra i den här filmen. Det känns som den nya dräkten är verkligare. När Peter gör den i de gamla filmerna så är första tanken "den killen kan sy han" och det känns inte så verkligt, men i den här filmen gör han dräkten av mycket verkligare grejer och den är inte sådär "fake" som i dom gamla. Filmen var riktigt bra, men ändå inte bäst. Jag tror att det kan bli en bra film att fortsätta på, även fast jag inte fastnade så jätte mycket för filmen.. Inte lika mycket som jag önskar att jag hade gjort. Filmen är dock mer som den riktiga Spider-man historien ska vara och det var riktigt härligt att se, att dom höll sig till att Gwen var hans första tjej, att Lizard var hans första fiende och så! Det gjorde Spider-Man fanet i mig glad att se! :D

(SPOILER VARNING)
Den enda besvikelsen i filmen var The Lizard som var lite ful och var så dåligt animerad ibland, det kändes inte som dom la så mycket på det, inte lika mycket som dom borde gjort. även att dom överdrev allt det Hi-tech aktiga lite, det kändes inte så nutid utan väldigt framtid i hela filmen. Gillade inte heller när Peter blir Spider-Man och det faller typ hur många spindlar på honom som hellst, det är fult och jag gillar inte spindlar heller..Så det var inte något som man ser på om man inte gillar spindlar. Det var även många grejer i filmen som kändes lite "det där var alldeles för overkligt" som när han la alla kranarna på rad så att han kan svinga sig till Oscorp huset. Men alla minus hittills är sånt som man kan bortse om man bara ser på filmen som den är. Sen när han börjar använda sina krafter så gör han en hel del, som att han spöar några i en spårvagn, han spelar basket och gör övermänskliga grejer, det får en att tänka "vem hade inte vetat att det var han som var spider-man efter det" och det är synd att dom alltid ska göra så i de flesta superhjältefilmer..

Slutsatts och poäng:

Den är riktigt bra som reboot på Sam Raimis filmer. Skådespelarna är bra och det mesta förutom det över är bra! Som gammalt Spider-man fan gillade jag filmen som håller sig mer till den riktiga orginalstoryn. Den hade coola scener och fick med en känslomässigt så Marc Webb har lyckats! Den får dock inte topp poäng för det är mycket med filmen som inte är lika bra som det kunde. Den är lite för mycket ibland och det är ingen film man riktigt fastnar för, även om jag önskar att jag hade gjort det.


Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!

 

Filmen får 7 Fåglar av 10.

 

/ K-Fog
 
 
 
 
 
 
 
På bilden: Spider-Man/ Peter Parker - Andrew Garfield från filmen
The Amazing Spider-Man.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela