K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: Ted.

Publicerad 2012-11-02 07:29:00 i 5 - 10, Filmnytt, Komedi, Recensioner, Övernaturligt,

Skaparen av Family guy testar på bioduken med den svärande, knarkande och rolige Ted.
 
Om filmen:
Filmen är regisserad av Seth MacFarlane, känd från sina animerade tv-serier Family Guy, American Dad och The Cleveland Show, han gör även röster till karaktärerna och har gjort röster till andra kända karaktärer som Kraus i Hell Boy 2. Nu tar han sin komedi från animerade Tv-serier till att göra biofilm med riktiga människor. huvudrollsinnehavaren är dock animerad, teddybjörnen Ted, han är mest känd för filmen Ted och rösten görs av Seth MacFarlane själv. Den som får spela mot den animerade teddybjörnen är Mark Wahlberg, känd från filmer som The Fighter, The other guys, The lovely bones och The Departed. Mark är i filmen tillsammans med en tjej spelad av Mila Kunis, Känd för att hon bland annat gör rösten till Meg i Family guy och filmer som The book of Eli, Black Swan, Friends with benefits och har även spelat mot Mark förut i Max Payne. Andra skådisar som dycker upp är Joel McHale, Giovanni Ribisi och Ryan Renolds gör en cameo. Filmen har fått 4 stjärnor på IMDB och en 6.4 på Rotten Tomatoes. En film många tycker är underhållande!
 
Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Den börjar som en barnfilm och har berättarröst, rösten berättar om en mobbad liten pojke som blir vän med en teddybjörn. En natt önskar pojken liv i teddybjörnen och Ted är född. Det kommer sedan ett montage där man ser hur det går några år, man träffar sedan Ted och John Bennet, pojken som blivit vuxen. John är fortfarande tillsammans med Ted men har även träffat tjejen Lori Collins som han gärna vill spendera resten av livet med, när hon sedan ber John att hjälpa Ted flytta hemifrån och skaffa eget börjar konflikten..
 
Mina tankar:
Filmen gör det den ska och det är att underhålla. Den kommer säkert få kritik för sina grova skämt som ibland kan dras över vissa gränser om man skulle vara känslig, som till exempel skämtar dom om judar, om tjocka barn och har med många olika stereotyper, men är man inte känslig så kan detta istället bli riktigt roliga scener. Att Seth gärna skämtar om stereotyper som Judar, kristna och dylikt är ingen hemlighet. Han gör det på ett oseriöst sätt mer för att motverka just fördomar och likanande då han tycker det är ett skämt i sig. Går dessa skämt hem i filmen? Det är helt upp till betraktarens ögon. Är man känslig för sådana skämt så kan man ta det lugnt eftersom det inte är med i filmen mer än ett fåtal gånger. Seth är nästan på alla ämnen som skulle kunna vara känsliga i den här filmen, vilket han anser som något man inte borde se så seriöst på. Det är ju även med prutt, sex och även bajs-skämt och jag anser att detta kan vara roligt om man tycker om sådant, annars inte, detta gör ju att filmen är väldigt svår att säga till någon att se om man inte känner personen, jag tycker själv den är underhållande om man förbiser sådant man inte tycker om. Så den är inte för alla, men det är inte Family guy heller och har man sett det kan man ju tänka ut själv att ted inte heller håller inne med svordomar.
 
Vad jag störde mig på:
Det jag störde mig på var åldersgränsen. Jag gick till bion och förväntade mig en grov film efter att jag sett trailern och affischen som båda visar Ted som en vulgär och alkoholdrickande teddybjörn med sin vän som inte heller använder de vackraste orden. När jag sedan kommer in i biosalongen och den största delen av publiken är barn under 11 års ålder så vred det till i magen på mig, nästan genom hela filmen satt barnen och lekte, kastade popcorn och förstod inte skämten i filmen. Hur en sådan film ens kan få åldersgränsen 11 år i Sverige kan jag verkligen inte förstå, så tips från coachen, ta inte med barnen när ni ser den här filmen som borde vara en stämplad 15 årsgräns på! Men jag tyckte filmen var underhållande och hade gärna sett den igen, det var en bra film att gå och se på bio med sina vänner och passar ungdomar i våran ålder runt 15 och uppåt.
 
Slutsatts och poäng:
Så länge en komedi är rolig gör den vad den ska, sålänge en skräck är skrämande eller läskig, gör den det den ska och Ted är en komedi som är rolig, så därför tycker jag att den gör det den ska och det gör den helt rätt i. När en film försöker vara något det den inte är slutar det oftast lite snurrigt, ted var väldigt bra story i och allt var snyggt gjort. Att Seth fick med Family Guy grejer som flashbacks och sådant var coolt att se i en riktigt film, något som jag inte sett förut faktiskt! Jag tycker Seth ska fortsätta göra fler filmer för jag hade absolut sett Ted igen!
 
Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!
 
Filmen får 7 Fåglar av 10!
 
                                                                  / K-Fog
 
 
På bilden: John Bennet - Mark Wahlberg och Ted - Seth MacFarlane från filmen Ted.

Kommentarer

Postat av: Viktor!

Publicerad 2012-11-02 17:07:06

Bra recension! Jag tycker att "Ted" är en av de bästa komedierna som har kommit ut den senaste tiden. Det är rolig humor som ibland till och med är bättre än den i "Family Guy" som också är skapad av filmens regissör Seth MacFarlane. Behöver inte beskriva hur bra skådespelarna faktiskt var, men det är teddybjörnen vars röst görs av just MacFarlane som stjäl showen. Ett litet minus var den tjocka pojken och hans pappa som i min mening inte var särskilt bra. Men annars diggade jag filmen väldigt mycket och vill gärna se fler filmer gjorda av MacFarlane. I komedigenren får den 10/10, men annars kanske runt 7.

Svar: Exakt, hade gärna gett den mer poäng men man måste ju vara kritiskt och en komedi sätter sig ju aldrig riktigt på hjärtat som andra filmer kanske gör, filmer som mer förtjänar 10:an. Den lilla tjocka pojken hade ändå en av mina favoritscener i hela filmen, du vet den med "Thats a wierd question", garvade som fan åt den! Bra film och jag tror det kommer mer från Seth för Ted gick bra och tjänade in pengar. Då brukar bolagen vilja ha mer =)
K-Fog

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-11-06 16:29:17

I can hear the fat kid running, i bet it looks hilarious!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela