K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: Safe House.

Publicerad 2012-11-27 11:38:45 i 1 - 5, Action, Filmnytt, Recensioner,

När vi ändå var inne på svenska filmer..
Här kommer en film som kanske inte är svensk men gjord av en svensk och med svenska skådisar som tagit sig till Hollywood tack vare Safe House.

 

Om filmen:
Filmen är regisserad av svensken Daniel Espinosa, som gjort Snabba Cash har nu tagit sig till Hollywod nivå. I den här filmen ser vi Ryan Reynolds som Matt Weston, Ryan är känd från t.ex. X-Men origins, The proposal och Green lantern. Ryan spelar mot ingen mindre än Denzel Washington, känd från Malcolm X, The Hurricane, Remember the titans, training day, American gangster och The book of Eli, alltså många bra filmer. Så ser vi svenska skådespelarna Joel Kinnaman och Fares Fares, vilket jag tycker var roligt att se. Filmen har fått blandade åsikter men sågs som en succé om man tittar på vad filmen tjänade. Den har  stjärna på IMDB och 5,7 på Rotten Tomatoes. Bra start för Daniel Espinosa i Hollywood alltså!

 

Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Filmen handlar om Matt Weston och Tobin Frost. Eller den handlar om Tobin Frost, men ur Matts perspektiv (typ).. I alla fall, Tobin är en agent som har frigjort sig och är på rymmen, han blir sen tvungen att ge upp och blir tillfångatagen. Han hålls fånga i samma hus som Matt, som också är en agent, vaktar av någon orsak. Tobin flyr sedan och Matt gör det till sitt personliga uppdrag att fånga honom, följt av action och biljakter!

Mina tankar:
Saken är att lika mycket som jag vill kunna gilla den här filmen, lika säker är jag på att jag inte gör det. Den är helt enkelt för mycket, den är kaos och en stor röra. För det första hänger man inte riktigt med i alla agent grejer och man bryr sig helt enkelt inte om karaktärerna, då man inte förstår deras motivationer. Den har sina bra stunder, som tyvärr bara blir dåligare pågrund av att man inte bryr sig. Det är inte ofta jag somnar ifrån en film, men jag fick se om den här 2 gånger! Något som bara bevisade hur uttråkad jag blev av att se den. Det är grymma skådisar, till och med svenskarna gör bra ifrån sig, men manuset och allt var kaos. Snyggt filmat, bra scener, allt förutom själva handlingen. Så fick jag nyss veta att dom planerar en uppföljare... Ibland så passar "WTF" så bra in på vad man känner..

Slutsatts och poäng:
Filmen kanske gjorde bra ifrån sig på vita duken, med sina snygga scener och bra filmade action.. Jag tror dock inte att många lägger den här filmen i åtanke eller visar den för alla sina vänner. Jag tror inte man tar någon lärdom av den eller går och tänker på hur bra den var efter man sett den.. Den liksom funkar kanske i stunden ifall man vill ha tanklös action. Den är dock inte bra och kommer få låga poäng, även om jag vill stödja Daniel, Joel och Fares.. Men bättre lycka nästa gång!

Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!

 

Filmen får 3 ledsna och dåligt ritade Fåglar av 10
För jag trodde filmen skulle vara bra..

 

/ K-Fog
 
 

 

 

 

På bilden: Matt Weston - Ryan Reynolds från filmen Safe House.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela