K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: Project X.

Publicerad 2012-11-13 15:38:00 i 5 - 10, Filmnytt, Komedi, Recensioner,


Kritiker hatade den, publiken älskade den, föräldrarnas skräck och ungdomarnas dröm, Project X.

 

Om filmen:
Filmen är regisserad av Nima Nourizadeh, en kille som gjort sitt filmdebut med denna festliga film! Bra gjort för att vara första gången. Filmen ska se ut som en dokumentär så därför har dom filmat allt med en vanlig handhållen kamera, bakom kameran har vi Dax Flame, som har blivit känd från YouTube! Framför kameran har vi 3 huvudkaraktärer. Första som är "huvudpersonen" av de 3 är Thomas Mann, den enda i filmen som varit med i en annan film förut och det är i It's kind of a funny story. De andra framför kameran är Oliver Cooper, Jonathan Daniel Brown och Kirby Bliss Blanton. Alla förutom Dax och Thomas har varit med i något annat förut då regissören ville ha med totalt okända människor i filmen för att öka känslan av att filmen är verklig, då dom med filmen ville skapa tankar, bland annat "är filmen på riktigt?". Den har dragit hem  stjärnor på IMDB och 4.2 på Rotten Tomatoes, märkligt låga siffror faktiskt..

Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Filmen handlar om Thomas Kubb och hans 2 vänner Costa och J.B. Thomas Kubb ska fylla år och Costa och J.B har fixat en fest till honom, en fest som alla 3 ser som chansen att kunna bli kända. Om dom gör festen stor nog och det kommer många, kan dom gå från okända till kända. Saken är bara, när dom väl bjudit ditt folk så slutar det inte komma folk, snart är den största festen någonsin igång!

Mina tankar:
När jag såg filmen i sommras tyckte jag att den var skit cool så jag visade den för mina kompisar och dom tyckte också om den. Det är en film som de flesta tycker är häftig även fast inte karaktärerna, skådisarna eller upplägget egentligen inte är så bra. Filmen hade en relativt dålig budget och dåliga skådisar. Regissören som var helt ny ville ha nya ansikten även på bioduken, han ville ha folk som ingen kände igen och som inte hade varit med i någon annan film, bra tanke men med ett sånt drag kommer det visa risker. Skådespelarna var inte så duktiga, Costa störde man sig mest på och huvudpersonen hade man ingen känsla för, liksom "man skiter i vad som händer med huvudpersonerna för man inte bryr sig om dom". Man kom aldrig in på en känslomässig nivå i filmen. Men grejen är den att filmen ändå är jävligt cool och även om andra filmkritiker inte tyckt om den är det nog för att dom är för gamla, filmen är för ungdomar! Filmen har också inspererat till många liknande fester, vilket bara visar att filmen har satt tankar i huvudet på folk, något som en film ska göra, även fast dom fått mycket skit för detta..

(SPOILER VARNING)
Förutom det dåliga skådespelet så var det en del i filmen jag verkligen inte tyckte om. När killen kommer in med flamethrower.. Jag har hört från folk att det är många som faktiskt tycker om den scenen och det är några som säger att det är deras favoritscen.. Men jag tycker den är för mycket och man får bara en känsla av att "det där skulle aldrig hända", i en film som ska verka verklig. Nej det känns för långsökt att en kille ska komma och börja bränna saker med en flamethrower så jag tycker inte om den scenen. I slutet när Kubbs pappas bil hisas upp ur poolen får jag också en känsla av att "ingen pappa släpper något sådant så lätt" och att Kubb kommer undan utan så stora följder av polis eller något. Inte så genomtänkt story helt enkelt, men en cool film och en grym idé som jag tveklöst bara gillar.

 Slutsatts och poäng:
En film som andra filmkritiker verkar hata är en av de filmer som får högst poäng på min blogg för att i mina ögon är den inte så originel som andra säger att den är. Den har en cool story och den är en film man tänker på länge efter man sett den, den liksom får tankarna att snurra. En film som jag visat för mina vänner, en film mina vänner gillat och visat för sina vänner, så absolut en film värd att se! :)

 

Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!

 

Filmen får 8 Fåglar av 10

 

/ K-Fog
 
På bilden: J.B - Jonathan Brown, Costa - Oliver Cooper och Thomas Kubb - Thomas Mann från filmen Project X.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela