K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: Man On A Ledge.

Publicerad 2012-11-08 14:05:00 i 5 poängare, Action, Drama, Filmnytt, Recensioner,

 Om filmen:
Filmen är regisserad av Asger Leth, är en dansk filmregissör som slått igenom med filmen Man on a ledge. Sam Worthington, skådepelaren som gjort sig enormt känd i Avatar har nu lämnat Sci-fi för tillfället och kör lite action. Han är känd från filmer som Wrath of the titans, Terminator Salvation och som sagt förut, Avatar. Även Elizabeth Banks är med, känd från Scrubs, The Hunger games, role models och många andra filmer där hon spelar mindre roller. Jamie Bell, Anthony Mackie, Génesis Rodríguez, Ed Harris, Kyra Sedwick och Edward Burns är med i filmen men är inte av lika stor betydelse för att förtjäna att jag skriver om dem (orkar inte, hihi). Filmen har fått  stjärnor på IMDB och 4.8 på Rotten Tomatoes.
 
Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Som filmtiteln redan talar om handlar detta alltså om en man som står på en kant till en byggnad och skall hoppa. Han har alltså tröttnat på livet och vill ta självmord? Men varför? Nick Cassidy som går under låtsas namnet Walker under halva filmen, är egentligen en polis (Ingen spoiler, man får veta det tidigt i filmen) som har suttit inne i fängelset anklagad för något han påstår sig inte ha gjort. Nu när han väl står på kanten av huset där han ska ta självmord blir han en stor nyhet för folket i New York och inte bara polisen Lydia Mercer är den enda som vill att han inte skall hoppa. Men är det allt som försigår eller är det egentligen något mycket större i gärningen?...
 
Mina tankar:
När man först börjar se filmen får man känslan av att den enbart kommer handla om att han står där på kanten av en byggnad. Då många säger att filmen hade varit bättre om den bara handlat om det, kan det även ha blivit tråkigt. Nu handlar filmen om mycket mer än detta. Man börjar se tillbakablickar från vad som har hänt, ledande upp till att han står där på huskanten. Man får även veta och se mycket annat, saker som kan ses som ett minus eller som ett plus, något jag inte kan tala om här då det är spoiler. Men vad tyckte jag då om filmen i det stora hela när allting var slut? Jo den började väldigt spännande, den är väldigt spännande och slutar rätt simpelt, man liksom listar ut vad som kommer att hända. Dock har den väldigt många vändningar där man sitter "wow det hade jag inte förväntat mig" och sedan tar dom vändningarna ut i att man snabbt listar ut vad som kommer att hända, det är alltså inte en så djup film som den försöker att vara. Jag hade gärna sett den mer som att han hade ståt uppe på huskanten för att han vill ta självmord, det hade blivit en mer dramatisk film.
 
(SPOILER VARNING)
Varning för dom som inte gillar löjligt snygga brudar! Dom har med en tjej som är otroligt snygg i den här filmen och det är ju alltid ett plus, eller? Nja, det känns som att dom har med henne lite för att bara ha med en snygg tjej i filmen och det kan ju vara lite synd i det syftet, då den här filmen kunde ha varit mycket bättre än vad dom gjorde den till. Dom har med ett bankrån, en massa vändningar i storyn som ska göra en chockad och göra filmen djup, men ibland bara snurrar till filmen och gör den lite sämre än den kunnat vara. Hela storyn som är med om en stulen diamant kunde också varit mycket snyggare, men det känns som skribenten till filmen slarvat och verkligen försökt göra det till en djup och psykologisk film men bara gjort det till en snurrig och förvirrande film, och det är synd! För den hade möjligheter att bli mycket mer än den blev. Gillade inte heller "det lyckliga slutet" som inte riktigt gick hem för mig..
 
Slutsatts och poäng:
En film med möjlighet att bli mycket mer än den blev. Med hyfsat bra skådisar jag inte vill klaga allt för mycket på om man i alla fall håller sig till huvudrollsinnehavarna. Att den försökte vara så mycket mer invecklad än den var förstörde dock och blir ett stort minus. Så om ni tar titeln och tror att det är vad filmen handlar om så tror ni fel.. Det är lite som att se Valhalla Rising och tro att den handlar om Valhall och asagudarna. Nej det blir inte så höga poäng, men filmen är ändå underhållande och den är faktiskt bra ändå, ingen toppenfilm men duger till en ensam kväll hemma och man inte har något bättre att göra eller se!
 
Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!
 
Filmen får 5 Fåglar av 10
 
/ K-Fog
 
 
På bilden: Nick Cassidy - Sam Worthington från Man On A Ledge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela