K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: Iron Sky.

Publicerad 2012-11-03 15:25:00 i 1 - 5, Action, Filmnytt, Komedi, Recensioner, Sci-Fi,

Om filmen:
Filmen är regisserad av den finske Timo Vuorensola, som inte gjort så mycket film, han har gjort Star wreck som är en finsk parodi på star trek. Iron Sky är en Finsk-Tysk-Australiensk film som blivit ihopsatt av många olika människor i försöket att göra en bra film av det hela. Det är alltså inte ett stor företag som gjort filmen och det är ingen gigantisk budget film, vilket gör filmen mer imponerande. Skådespelare i filmen är Julia Dietze, hon är en tysk skådespelare och har därför bara varit med i en massa tyska filmer jag inte kan stava till. Götz Otto, också en tysk skådespelare som inte är vidare världskänd. Christopher Kirby, Tilo Prückner, Udo Kier, Peta Sergeant och Stephanie Paul är också skådespelare som är med i filmen, ingen vidare känd. Filmen har dock fått bra poäng från tittarna, som 3 stjärnor på IMDB och 4.4 på Rotten Tomatoes vilket inte ser så högt ut, men så tänker man på att productionen av filmen inte var den bästa heller!

Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Filmen utspelar sig i framtiden då Amerika ska skicka den första svarta mannen till månen. När astronauten och modellen James Washington ser sin vän bli skjuten och sedan råkar bli kidnappad av ett gäng Nazister som bor på månens baksida så träffar han snart på Klaus Adler, en högt uppsatt nazist som är tillsammans med den vackra Renate Richter, en tjej James snart får intresse för. När dessa sedan ska ta sig till jorden i jakt efter en touchmobil som skall få igång nazisternas supervapen sätter ett konstigt äventyr igång..

Mina tankar:
En konstig film som känns lika random som att filmen är finsk. Jag har sett den mer än en gång och vet ändå inte riktigt varför. Den är inte jätte rolig, skämten är inte så bra, det man skrattar åt är snarare sakerna som händer i filmen, som att det är nazister på månen till att börja med. Själva filmen är så konsig att man tycker det är roligt. Dom har lyckats bra med specialeffekterna även fast dom har dålig budget och inte de bästa utrustningen, men det bevisar ju för de stora bolagen att man kanske inte behöver så mycket för att lyckas få det snyggt ändå! Skådespelarna är konstigt nog bra, dom är inte erfarna eller något men jag tyckte ändå dom var duktiga och jag skulle verkligen inte kunna klaga. Det är dock en komedi där skådespelet skall vara lite dåligt, så det märkte man och då spelar inte längre det någon roll om skådespelaren är duktig eller inte. Filmen är i stort sätt bra, men inte mer än så.

(SPOILER VARNING!)
Jag har inte så mycket spoiler varnings grejer att skriva om.. Tyckte det var roligt när dom snackade om att alla hade rymdskepp och vapen förutom finland, där dom gjorde lite narr av sitt eget land, ett litet litet plus i kanten för något sådant, det är alltid roligt när dom gör så. Minus får den för hur Klaus dör som jag tyckte var lite tråkigt, det kändes som att dom skrev storyn och tänkte "den onda måste ju dö" och sedan "han måste ju dö på något roligt sätt men ändå seriöst" så han fick en klaksko i huvudet och dog, det funkade inte för mig. Inte heller den arga tjejen Klaus var tillsammans med ett tag, hela hon funkade inte för mig och speciellt inte när dom hade med en remake av den kända Hitler scenen, när Hitler blir arg i filmen Downfall med Bruno Ganz. Hela den scenen kändes ju som en bra idé men blev bara dålig.

Slutsatts och poäng:
Filmen är i stort sätt bra, underhållande och smått rolig. Den får ändå inte så stora poäng från mig, för såååå bra är den inte. Den kunde säkert varit bättre men nu är den som den är. Jag har sett den mer än en gång då jag visat den för mina vänner, för den är liksom underhållande och något man kan snacka om efter, men jag hade inte sett den själv mer än en gång, för så bra är den inte. Se den ifall du har tråkigt eller vill se en konstig film, då är den här absolut perfekt! =D

Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!

Filmen får 4 Fåglar av 10!

 
/ K-Fog
 
 
 
På bilden: Klaus Adler - Götz Otto, Renate Richter - Julia Dietze, James Washinton - Christopher Kirby från filmen Iron Sky.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela