K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: Cockpit.

Publicerad 2012-11-26 15:19:05 i 5 - 10, Filmnytt, Komedi, Recensioner, Romantik,

Det blev den här gången den svenska komedifilmen Cockpit.

Om filmen:
Filmen är regisserad av Mårten Klingberg, har regisserat Utan dig och Offside, han har även gjort många Beck filmer runt 2001-2002. Båda huvudrollerna i denna film spelas av Jonas Karlsson, som bland annat är känd från olika teaterframträdanden men även svenska filmer, bland annat filmen Detaljer då han fick en guldbagge för bästa manliga huvudroll. Filmen har är även Marie Robertson, Ellen Jelinek, Björn Gustafsson och regissören själv Mårten Klingberg gör en roll i filmen. Den har 3 stjärnor på IMDB och det finns inget om Cockpit på Rotten Tomatoes.

Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Filmen handlar om piloten och fadern Valle. Valle är en kille som minst sagt har otur i livet. Först får han sparken från sitt jobb, ett jobb som underhåller familjen med pengar och ett jobb som hans blinda son ser upp till mest i hela världen. Det tar inte heller stopp där, Valles fru vill sedan skilja sig då Valle inte längre har jobb. Hon blir tillsammans med en rik gammal gubbe och försöker ta sonen ifrån honom, Valle blir av med sin bostad och får flytta in hos sin syster, vilket allt leder till att Valle måste söka jobb. Han satsar på att bli pilot igen, men upptäcker att dom bara söker kvinnliga piloter.. Vilket leder till att Maria födds, Valles alter ego och kvinnliga gestalt. När han nu utklädd till kvinna lyckas få jobbet, lyckas han då lura alla och lyckas han hålla fasaden uppe?

 

Mina tankar:
Jag ser faktiskt inte så mycket svensk film, mest när det kommer svenska storfilmer eller svenska komedier som verkar lovande. När jag gick och såg den här så var det med en kompis som ville se den på bio, jag hade väl en dålig inställning och trodde inte att den skulle vara bra.. Så fel jag hade! Den var faktiskt riktigt rolig och mer än en gång så fick man små skrattanfall. Att Valle hela tiden har sådan otur som han har kan verka drygt och skapa tankar som "det där händer ju inte på riktigt" men att dom hela tiden bygger mer och mer på hans otur gör det bara otroligt roligare! Den var helt klart värd att se. Jonas Karlsson är även en skådespelare som ofta levererar, vilket han absolut gör i den här filmen, en film värd att se!

 

(SPOILER VARNING)
Ja, så mycket störde mig inte.. Eller Björn Gustafssons karaktär var riktigt irreterande, riktigt kul när han dog dock! Det var en del små saker hitt och ditt, som att han fick stressa mellan att byta utseende från tjej till kille och sådant som gjorde att man själv kände sig stressad. Att det blev så mycket Maria och så lite Valle, när Valle faktiskt var väldigt rolig att se på. När dom sen drog ihop det i slutet och man kände "det lyckliga slutet" närma sig blev man nästan lite ledsen, man ville liksom inte se ett lyckligt slut. Valle var en kille som haft otur genom hela filmen och jag hade gärna vilja sett att dom spelade lite mer på det än att försöka få "det lyckliga slutet".. Men filmen var ändå bra, för att vara svensk alltså!

 

Slutsatts och poäng:
Filmen i det stora hela handlar om "Hen" och om jämlikhet mellan könen, även om arbetslöshet osv. Men filmen har ett bra budskap, den är rolig, den är bra för att vara svensk, den har bra skådespelare som gör sina roller bra och den fungerar att se mer än en gång! Den får alltså ett relativt högt poäng =)

 

Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!

 

Filmen får 7 Fåglar av 10

/ K-Fog
 
 
På bilden: Valle Andersson/ Maria - Jonas Karlsson från filmen Cockpit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela