K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

K-Fog Recenserar: Chronicle.

Publicerad 2012-11-07 14:15:00 i 5 - 10, Action, Drama, Filmnytt, Recensioner, Sci-Fi, Övernaturligt,

Om filmen:
Filmen är regisserad av Josh Trank, som slog igenom med filmen Chronicle har blivit nämnd som en av de yngsta i sitt yrke som lyckats få en sådan stor film i den åldern. Josh fick även hjälp av Max Landis som var med och skrev filmen. Filmen har inga vidare kända skådespelare, men om de inte är kända än, är de verkligen det efter denna film. Vi har huvudpersonen Dane DeHaan, kändast från True blood och In treatment serierna där han är med i några få avsnitt. Micheal B. Jordan (Inte basket killen!), känd från tv-serier och filmer som Hardball, Pastor Brown och Red tails. Filmen har även Alex Russell, Micheal Kelly, Anna Wood och Bo Petersen. Filmen kom från ingenstans och slog igenom ordentligt som en av de mest omtalade filmerna under en tid 2012, den har  stjärnor på IMDB och 7.1på Rotten Tomatoes, Poäng som ändå känns konstigt lite när man ser hur många som verkligen gillar den, och hur bra den verkligen är!

Handling:
(Kortfattat och med så få spoilers som möjligt)
Handlar om
den här killen Andrew Detmer som bor med sin sjuke mamma och sin alkoholiserade pappa som bland annat slår honom och behandlar honom som skit. Han bestämmer sig att börja filma allting, då han har köpt en kamera och möjligtvis är lite rädd för sitt liv med den pappan han har. Han hänger med kompisen och kusinen Matt Garetty. När dom sedan går på en fest, då Matt vill att Andrew ska lära känna nytt folk så träffar dom Steve Montgomery. Tillsammans drar dom ut för att utforska en grej Matt och Steve hittat under marken, när dom efter lite oklara händelser sedan märker att dom fått telekenetiska krafter börjar dom sedan utforska detta tillsammans och saker dom aldrig kunnat tänka sig komma skall både gott och ont..

Mina tankar:
Först när man ser den tänker man "B-Film!!" eller "ännu en found footage movie", saken är den att de är tankar man sedan får ångra. Det är en riktigt cool film, riktigt, riktigt bra! Med häftiga scener, med otroligt bra story och man ångrar hela tiden att man trodde att den skulle vara B. Den är häftig också av en anledning jag får ta i spoiler biten, dock är detta ett av de största plusen den här filmen får. En film jag vill att typ alla ska se. Jag har visat den för mina vänner, alla älskade den. Jag har tipsat mina syskon och de flesta, men det är inte så många som ger filmen en chans, vilket är synd! Det är en banbrytande film som gör found footage riktigt snyggt! Och dom har snackat om en uppföljare, dock vet jag inte om detta kommer bli nå bra! Men om du inte sett Chronicle, se Chronicle!

(SPOILER VARNING!)
Nu till det viktigaste med filmen! Hur coolt är det inte att man får följa "The bad guy", skurken, fienden, att man får se varför han blev ond och att man nästan är på den ondes sida? Det är bland det häftigaste jag sett på länge. Att man inte längre hurrar för hjälten utan för den som faktiskt är ond. Man tycker så synd om Andrew och vill inte att han ska dö. Att dom också får han att lida så mycket som han gör och verkligen visar att han drivs av ren ilska och tror att hela världen är emot honom var en känsla som jag kunde känna igen mig i. Den scenen då han ligger i sjukhussängen och bara väntar, sedan bara exploderar i ren ilska, det är nog en känsla nästan alla kan känna igen sig i, att bara "vilja explodera". Allt var ju inte snyggt gjort, dom hade inte den bästa budgeten och det såg man på scener när dom flyger, när Steve blir träffad av blixten och annat, annars är den liksom dugligt gjord och en av mina favoritfilmer.

Slutsatts och poäng:
Självklart ska den ha höga poäng och höga poäng kommer den att få, men varför? För att det är en av mina favoritfilmer, jag skulle kunna se den hur många gånger som hellst och den är helt enkelt så unik att den förtjänar det bara för den orsaken! Se Chronicle gott folk!

Detta var min åsikt, om ni vill motbevisa mig får ni se filmen själv.
Skapa er egen åsikt och berätta för mig varför jag har fel i så fall!

Filmen får 9 Fåglar av 10!

 

/ K-Fog
 
 
På bilden: Andrew Detmer - Dane DeHaan från Chronicle.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela