K-FOG RECENSERAR

Filmrecensioner, Filmnyheter, Trailers och mycket mer.

Allt från 1 till 10.

Filmnyheter: Fun fact om Mio min Mio.

Publicerad 2012-12-05 16:48:37 i Filmnytt,

Nästan alla borde väl känna igen Mio min Mio ifrån när ni var små?
Ni vet, Astrid Lindgren boken och filmen som alla tyckte var så läskig. Jag minns i alla fall filmen, den var väl ingen film man såg på allt för ofta för man tyckte den var lite läskig med riddar Kato och hans hjärta av sten.
 
Även om man inte tyckte riddar Kato var läskig så finns det något många än idag inte vet om Mio min Mio och riddar Kato, som jag tänkte berätta för er nu, om ni nu inte visste det redan!
 
Till att börja med är Mio min Mio en Sovjetisk-Svensk-Norsk-Brittisk fantasy/ äventyrsfilm från 1987 som är regisserad av Vladimir Grammatikov. Baserad på Astrid Lindgrens berättelser. Huvud karaktären som spelar Mio eller Bosse som han också heter, är Nick Pickard och är en brittisk skådespelare.
 
På bilden har vi Nick Pickard som spelar Mio och gissa vem som är till höger om honom!
 
I rollen som Jum-Jum/ Benke så har vi vår alldeles egna Batman!
Ja ta en noga titt på bilden så kanske ni känner igen den unge Christian Bale!
 
Känner ni igen honom nu då? ;)
 
Christian Bale började sin karriär som väldigt ung. Idag känner vi mest igen honom från Nolans Batman trilogi som tog världen med storm. Där spelar Bale superhjälten och miljardären Bruce Wayne/ Batman, men vi får inte glömma att han började sin karriär som Benke, i Astrid Lindgrens äventyrsfilm ;)
 
Men inte nog med det.. Det var inte den enda kändisen som gömmer sig i den filmen
om ni kommer ihåg Kato lika bra som jag gör, vet ni då vem det var som spelade Kato?
Om inte, låt mig påminna er lite!
 
Här har ni en bild på Kato. Känner ni igen honom?
Han är väldigt känd, så ni borde känna igen honom..
 
Om jag gör så här då.. Jag visar en bild på honom från en annan film..
 
Känner ni igen Sagan om Ringen karaktären?
Saruman är spelad av Christopher Lee och det är samma skådespelare som spelar Kato i filmen Mio min Mio, han har även spelat Count Dooku i Star Wars. Jag kan lika gärna göra en bild åt er..
 
Känner ni igen honom nu?
 
 
Det var bara en liten Fun Fact som jag tyckte ni skulle kunna få en liten "Jaha" upplevelse av
Det fick jag i alla fall när jag fick reda på detta för något år sedan..
Men det är ju inte direkt sådant man tänker på som ung.. Jag har stöt på folk som fortfarande trodde att Mio min Mio var en svensk film, vilket ni kanske kan gissa vid det här laget att det inte är.
 
Filmen heter Mio in the land of faraway på engelska.
Men vi känner igen den som
Mio Min Mio.
 
 
Ha det!
             / K-Fog

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

K-Fog

Älskar film och vill gärna dela med mig av vad jag tycker och tänker! Men ta inte mitt ord för det, se filmen själv och bilda en egen uppfattning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela